Veiligheid
Lees meer
Leefbaarheid en wijkontwikkeling
Leefbaarheid en wijkontwikkeling
- Bewoners waarderen het woon- en leefklimaat in hun wijk gemiddeld met een rapportcijfer 7,9. Deze goede waardering (afgerond) ligt enigszins onder het gemiddelde in het stadsdeel Nijmegen-Oost (8,1) en wat hoger dan gemiddeld in Nijmegen (7,6).
- Wijkmonitoring laat qua wijkontwikkeling een stabiel woon- en leefklimaat zien.
- Leefbaarometer.nl beoordeelt de leefbaarheid hier al geruime tijd als goed. In 2002 was deze ruim voldoende. Er zijn geen aandachtsgebieden met leefbaarheidsrisico's aangegeven (beeld 2018).
- Het grootste deel van de inwoners vindt de buurt waarin men woont het afgelopen jaar stabiel gebleven (59%). Zo’n 14% vindt de buurt vooruitgegaan, 17% zag vooral achteruitgang.
- Positieve ontwikkelingen in de woonomgeving zijn in de ogen van wijkbewoners vooral:
- meer, betere winkels of voorzieningen;
- onderhoud van wegen;
- verbeteringen aan de infrastructuur;
- buurtvereniging, bewonerscommissie, buurtactiviteiten.
- Negatieve ontwikkelingen in de woonomgeving zijn volgens bewoners vooral:
- meer rotzooi/zwerfvuil;
- verkeersveiligheid verslechterd, druk verkeer;
- mensen, buren;
- minder, te weinig parkeerplaatsen;
- meer drugsoverlast, junks, dealers.
- Het voorzieningenaanbod kenmerkt zich door:
- Bottendaal kent enkele kleine en een middelgrote supermarkt. Nijmegen-Centrum met een uitgebreid dagelijks aanbod is nabij.
- De wijk kent met de vele horeca en een wijkaccommodatie allerlei ontmoetingsmogelijkheden.
- Er is hier een gespreid aanbod aan huisartsen, tandartsen of fysiotherapie.
- De wijk kent een centraal gelegen sportzaal, waar ook sportverenigingen actief zijn. In de openbare ruimte is een (beperkt) aantal sport- en speelplekken aanwezig, behoorlijk verspreid over de wijk.
- Zo'n 12% van de wijkbewoners voelt zich vaak of soms onveilig in de eigen woonomgeving. Dat is vergelijkbaar met Nijmegen als geheel (15%). Deze mensen geven diverse redenen en oorzaken aan, vaker genoemd zijn:
- Drugsdealers en/of drugsverslaafden in de buurt.
- Mensen in de buurt die ik vanwege hun gedrag niet vertrouw.
- Donkere of stille plaatsen in de buurt.
- In de politiecijfers wordt het gemiddelde veiligheidsbeeld in Bottendaal over het algemeen bevestigd. Bijzonder voor de wijk zijn de relatief hoge aantallen geregistreerde fietsendiefstallen (incl. brom-/snorfietsen) en het sterk gedaalde aantal geregistreerde meldingen van jeugdoverlast.
- Het bevolkingsaantal is de afgelopen jaren iets afgenomen (tot 3%). De leeftijdsklassen van 15 tot 24 jaar (studenten) en 25 tot 49 jaar zijn duidelijk vertegenwoordigd in de wijk. Dit zie je ook terug in het relatief hoge aantal verkamerde panden. Vanuit de demografische prognoses wordt verwacht dat het aantal inwoners van Bottendaal de komende jaren zal krimpen. Ook wordt er een behoorlijke vergrijzing van de wijk verwacht in de komende jaren.
- Er zijn veel etagewoningen in Bottendaal (76% van het totaal in 2019). Ook zijn hier relatief veel verkamerde panden, in 2019 heeft bijna 9% van de adressen een vergunning. Mogelijk zijn er ook kamers zonder vergunning.
Sterktes en aantrekkingskracht
Sterktes en aantrekkingskracht
- Deze hooggewaardeerde woonwijk is grotendeels 19de-eeuws van karakter, en ligt net buiten het Nijmeegse stadscentrum. Veel woningen zijn inmiddels gerenoveerd. De typische bebouwing, functiemenging en gerealiseerde stadsvernieuwingsprojecten geven een sterk gevarieerd beeld. De Burghardt van de Berghstraat functioneert als voorzieningencentrum. In Bottendaal bevinden zich daarnaast nogal wat werkfuncties en een buurtparkje aangelegd. Het terrein van de Dobbelmanfabriek is herontwikkeld met woningbouw en ook buurtfuncties.
- Er wonen relatief veel maatschappelijk sterke inwoners in de wijk:
- Veel hoogopgeleiden (54,5% in 2017, versus 41,7% in Nijmegen), gering aantal laagopgeleiden (9,4% versus 22,9% in Nijmegen in 2017).
- Een verhoudingsgewijs laag aandeel uitkeringen: 4,4% van de 14-65-jarigen, Nijmegen 6,7% (2019, Participatiewet).
- Ook lijken de instromende bewoners maatschappelijk sterk, slechts een klein aandeel is aangewezen op ondersteuningsregelingen (2,5% van de instroom in 2017).
- Een ruime meerderheid (82% in 2019) voelt zich medeverantwoordelijk voor de buurt (Nijmegen 77%). Een groot deel van de inwoners is gehecht aan de eigen buurt: 80% (68% in Nijmegen, 2019). De hechtheid aan de buurt komt ook naar voren in de bewonersinitiatieven die in de buurt zijn ontstaan en het actieve bewonersplatform. Het initiatief om Bottendaal een van de pilotwijken te laten zijn om van het gas af te gaan komt grotendeels vanuit bewoners.
- De woningen liggen hier goed in de markt. De waarde van woningen is hier verhoudingsgewijs hoog, wat duidt op een boven gemiddelde woningmarktpositie. Vooral laagbouwwoningen zijn relatief duur. Gemiddeld genomen ligt de prijs in Bottendaal €13.000 hoger, vergeleken met soortgelijke woningen in andere delen van Nijmegen. Dit komt bijvoorbeeld door het imago van de wijk of afstand tot het centrum. Deze prijsvergelijking is modelmatig.
- De tevredenheid over winkels voor dagelijkse boodschappen en plekken om elkaar te ontmoeten is hier hoog. Ook is er veel horeca in de wijk aanwezig. Dit geeft een levendige sfeer in de wijk en wordt door veel bewoners als een pluspunt gezien. Dit brengt af en toe wel overlastsituaties met zich mee.
Aandachtspunten
Aandachtspunten
- Buurtproblemen die volgens bewoners met voorrang moeten worden opgepakt:
- lawaaioverlast;
- rotzooi/zwerfvuil;
- drugsoverlast/junks/dealers;
- verkeersveiligheid/druk verkeer;
- verkeersmaatregelen treffen;
- parkeeroverlast;
- hoeveelheid groen;
- meer zwervers/dronken mensen;
- infrastructuur: aanpassing wegen etc.;
- parkeren.
- Geluidoverlast is hier een thema. Op 18% van de adressen wordt vaak geluidoverlast ervaren (Nijmegen: 16%). Vooral van wegverkeer, bromfietsen, scooters of motoren en horeca of horecabezoekers.
- Ook speelt er stankoverlast. Op 11% van de adressen wordt vaak stankoverlast ervaren (Nijmegen: 4%). Vooral van Gft-containers of afvalzakken, riolering, wegverkeer en BBQ of open vuur.
- Een duidelijke meerderheid van de inwoners vindt de buurt voldoende schoon (69%), maar een groep van 32% ziet problemen op dit vlak (in Nijmegen is dat 25% in 2019). Bewoners merken veel bekladding van muren en gebouwen op. Hier gaat het bijvoorbeeld ook over verommeling van bijvoorbeeld stoepen en voortuinen door het grote aantal fietsen in de wijk, zo geven wijkprofessionals aan.
- De laatste jaren vinden veel bewoners dat de balans tussen verkamerde (studenten)panden en panden met normale bewoning scheef is gegroeid. Vooral door actieve bewoners is er verzet tegen verkamering in gang gezet. De verkamering leidt ook tot een opvallend hoge verhuismobiliteit, zo’n 25% van de bevolking stroomt jaarlijks door (beeld 2017).
- Een hoog aandeel inwoners is niet tevreden met de groenvoorzieningen in de woonomgeving. Bijna 29% is hierover ontevreden of zeer ontevreden. Deze mensen geven diverse redenen en oorzaken aan, veel genoemd zijn:
- Te weinig groen.
- Te weinig soorten bomen of struiken.
- Er ligt te veel rommel tussen het groen.
- De wijk heeft niet veel ruimte om groen toe te voegen. Bottendaal is een dichtbebouwde wijk, waar veel mensen op een klein stuk grond wonen. Met drukke, smalle wegen, drukke parkeerplaatsen en veel fietsen. De druk op de wijk infrastructuur en voorzieningen is hoog in Bottendaal zo geven wijkprofessionals aan.